dinsdag 1 september 2015

Chocomousse, zonder koemelkeiwitten

Simpel en lekker!
En in deze vorm mag ik het eten :D





Ingrediënten:
* zwarte chocolade van Jacques. (moet dat echt van Jacques zijn? Nee, maar in den deze zit geen melk, in die van côte d'or wel, ja zelfs in de pure!)
* eitjes: het wit om op te kloppen, het geel om er gewoon bij te kappen. Ik gebruik er gewoonlijk drie.
* plantaardige room (bv soja of kokos)
* beetje bloemsuiker (in optie)

Werkwijze:
1. De eitjes splitsen en het eiwit opkloppen. Ik doe dit eerst omdat al de rest snel moet gaan eens de chocolade is gesmolten. Anders krijg je klonters in de chocomousse. 't Is uit ondervinding dat ik het zeg.
2. De chocolade smelten, au bain marie of in de microgolf. Ook hier leert de ervaring voorzichtig te zijn! Te lang of te warm in de microgolf en de chocolade is verbrand (en dat is niet lekker!)...
3. Eigeel onder de chocolade roeren. Wel snel zijn of je krijgt stukjes omelet in de chocolade. :) Een functie heeft dat eigeel eigenlijk niet, maar wat moet je er anders mee doen? Weggooien is toch ook maar zonde. En invriezen: ja dat kan, maar wat doe je er dan mee?
4. Room onder roeren. Als de room opklopbaar is, kan je die ook opkloppen. Het zal het resultaat alleen maar luchtiger maken!
5. De suiker er bij doen.
6. Het eiwit er voorzichtig onder roeren.
7. Verdelen in kommetjes (of kommen, of badkuipen, al naargelang de goesting he) en laten opstijven in de koelkast (oke, die badkuipen zijn wat overdreven, die passen niet in mijn frigo).

En daarna garneren.
(Garnituur, wat 'n woord toch eigenlijk)
Bv met blaadjes munt.
Of rozemarijn, maar dat heb ik van horen zeggen dat dat een geslaagde combinatie met chocolade geeft.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten